The Silmarillion

av J.R.R. Tolkien, 1977
En samling av de största händelserna i Middle-earth under främst de första två tidsåldrarna. Gudar samt alvernas, människornas, dvärgarnas och orcernas skapelse, ondskans uppkomst och därefter en lång kamp mellan det goda och det onda.
 
Ett citat ur boken: For that woe is past, said Galadriel; and I would take what joy is here left, untroubled by memory.
 
Vart ska jag börja? Den här boken har stått på min lista så länge jag kan minnas men jag har aldrig tagit tag i den bara för att jag har hört att den ska vara svårläst. Det var den. Vad som kändes som miljarder namn där hälften låter likadant och andra halvan är ett annat namn för en redan nämnd plats eller person krånglade definitivt till det. Tack och lov finns det ett namnregister, men det störde läsningen när man var tvungen att slå upp namn där stup i kvarten. Men bortsett ifrån det... underbar bok! Jag fick i alla fall svar på många frågor som väckts efter att ha varit insatt i Middle-earth efter The Hobbit och Lord of the Rings. Kul med nya karaktärer men ännu roligare när gamla bekanta karaktärer dyker upp. Jag ställer upp boken i hyllan med större fascination för Toliken och hans otroliga fantasi och med större förståelse för den värld han skapat.
 
The Silmarillion får...
 
3 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype