Svärdets makt

av George R.R. Martin, 2000
I Västeros finns det fortfarande fyra män som kallar sig kung och en bra bit därifrån finns en som kallar sig drottning över Västeros. Vi får följa de och deras släktingar på var sitt håll. Joffrey som för tillfället håller huvudstaden är för ung för att styra själv utan tvingas fokusera på sitt giftemål då han fortfarande är trolovad till en utav de andra kungarnas syster, Sansa Stark, medan han mor, morfar och morbror styr landet. Robb Stark fortsätter att slåss i norden i hopp om att ta sig söderut och inta huvudstaden, men han har problem med att behålla sina egna marker. De yngsta bröderna Stark har flytt från Vinterhed norrut, där halvbrodern Jon Snö slåss mot rövare och vålnader. Arya försöker ta sig hem eller åtminstone förenas med någon av sina familjemedlemmar och Dany har fullt upp med sina drakar, att hitta en armé samt spådomen om att hon kommer bli bedragen...
 
Ett citat ur boken: Varje handling kan vara en bön om den utförs efter bästa förmåga.
 
För att vara en så lång bok har jag väldigt lite att säga. Den är utan tvekan bra, än så länge har tv-serien hållt sig väldigt nära boken vilket uppskattas. Som de tidigare böckerna är jag nöjd över vilka karaktärers perspektiv man får. Martin berättar på så sätt vem som är god och vem man ska heja på. Det var första delen jag läste på svenska och ibland störde jag mig på det, alla namn som översatts till exempel, men ibland var det skönt att inte behöva anstränga sig så för att måla upp en bild i huvudet. Fick en väldig längtan efter säsong 6 av tv-serien som kommer ut i april!
 
Svärdets makt får...
 
3 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype