Alkemisten

av Paulo Coelho, 1988
En spansk pojke som försörjer sig som fåraherde drömmer om en skatt och bestämmer sig för att ge sig ut för att leta efter den. Under den långa resans gång, över hav och öken, träffar han en rad människor som både hjälper honom och håller honom tillbaka. Han lär sig mycket, varav den viktigaste lärdomen är att följa sitt hjärta.
 
Ett citat ur boken: Och även om du låtsas att du inte hör vad det [hjärtat] säger kommer det alltid att finnas där i ditt bröst och tala om för dig vad du anser om världen och livet.
 
 
Eftersom detta är en utav världens mest sålda böcker har man ju ganska höga förväntningar och till en början förstod jag inte speciellt mycket om jag ska vara ärlig. Den kändes ganska töntig, nästan som en barnbok. När man kom in i den och den blev lite djupare blev den dock genast bättre. Jag tror jag behövde läsa den, den var väldigt aktuell för mig där jag befinner mig i livet just nu. Det är inte en bok jag i vanliga fall skulle läsa och den saknade mycket av det jag värdesätter i en bra bok, men den var bra på sitt eget sätt, jag tror faktiskt jag lärde mig något om livet tack vare Alkemisten. Eller jag blev åtminstone påmind av vad som är viktigt i livet.
 
Alkemisten får...
 
4 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype