Caspian, prins av Narina

av C.S. Lewis, 1951
I den här delen för vi se var som händer andra gången syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy kommer till Narina. Det har gått flera hundra år, kanske till och med tusen år, sedan de sist var i Narina och på tronen sitter en man som inte alls har rätten att sitta där. Barnen, med hjälp av Aslan och narnierna tar på sig att försöka störta kungen och ge plats på tronen åt Capsian, Narinas rätte kung.
 
Ett citat ur boken: Skulle det inte vara förfärligt, om folk hemma i vår värld en vacker dag skulle bli vilda inuti precis som djuren här men ändå såg ut som människor, så att man aldrig visste vilken som var vilken?
 
Jag har sett filmversionen av den här boken och om jag minns rätt så var de inte helt lika. Det händer väl inte så ofta att bok och film är 100% lika men ändå. Jag vet inte vad det är med Narnia böckerna som får de att verka så... korta? Ibland är det som att inget händer och när det väl händer något händer allt i typ två meningar. Det får storyn att verka väldigt meningslös. Tyvärr C.S. Lewis. Språket är i alla fall riktigt fint och om man fokuserar mer på de lite gömda, djupare, budskapen så är de i alla fall värda att läsa. Men den här var sämt än så länge i serien.
 
Capsian, prins av Narnia får...
 
1 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype