Looking for Alaska

av John Green, 2005
Miles som under hela sin skolgång varit ensam börjar en internatskola där han ganska snabbt får riktiga vänner. En av dessa är den facinerande Alaska Young som han faller för, hårt. Men Alaska är egentligen en ganska stor röra, något hon försöker dölja bakom sina skratt och pranks...
 
Ett citat ur boken: I believe now that we are greater than the sum of our parts.
 
Jag orkar inte med fler John Green böcker, tur att jag läst alla (utom en som han skrivit med två andra). Han är så himla bra. Blir amazed varje gång över hans ordval och sätt att förklara saker på. Den här boken var kanske något seg att komma in i, men sen var man fast. Igenkänningfaktor: CHECK. Vill kunna applicera bokens läsart på mitt liv bara genom att knäppa fingrarna, men jag ska sträva efter att bli som Miles, jag ska hitta mitt "great perhaps", jag vill gå från att vara ett duggregn till att vara en orkan och jag vill att det ska vara en självklarhet att vägen ut ur min labyrint av lidande är att förlåta. Jag hoppas ni förstår hur djup den här boken kan vara. Tårarna kom nästan vid några tillfällen och jag blev nästan lite sur på Green över den stora händelsen/vändpunkten i boken... Man blev verkligen känslomässigt insatt, detta ledde dock också till ett antal leenden. 
 
Looking for Alaska får...
 
5 av 5 likes!
 
 
 
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype