How to read #1

Tänkte starta en ny kategori där jag ger lite tips på hur det förhoppningsvis kan bli lite lättare att plocka upp en bok och börja läsa. Detta är knep jag själv använder och tycker funkar väldigt bra. 
 
Tips #1: Musik
Detta är självklart väldigt inividuellt, om man klarar av att läsa till musik eller behöver total tystnad. Jag är en person som lätt blir distraherad av lyrics och häftiga beats, men jag tycker total tystnad är ganska obehaglig... Inte en jättelätt kombination kanske, men jag har hittat något som funkar för mig. Det började med att jag lyssnade på klassisk musik medan jag läste. Bach, Beethoven, Vivaldi... Men tröttnade ganska snabbt på detta och letade upp mer modern instrumental musik och satte ihop en liten lista som sedan dess har blivit ganska lång. Denna lista lyssnar jag numera alltid på när jag läser.
 
Jag försöker överlag att undvika att lyssna på film soundtracks när jag läser, läser jag till exempel någon John Green bok vill jag inte sitta och höra Sagan om Ringen soundtracket, då får jag helt fel känsla när jag läser. Jag gillar inte att mixa fandoms osv. Självklart finns det undantag när det gäller film soundtracks och läsning, när jag läste Harry Potter böckerna lyssnade jag i princip bara på Harry Potter soundtracket, men då fick jag ju rätt känsla. Ibland satte jag till och med på en specifik låt när jag läste om en viss händelse bara för att maximera känslan. 
 
En annan typ av musik jag lyssnade på när jag läste ett tag var fransk musik. Det låter ganska udda men för mig fungerade det utmärkt. Det sjöngs och var rätt coola melodier osv men jag förstod inte speciellt mycket av vad som sjöngs med den lilla franska jag läst i skolan. Sen tycker jag att det franska språket är otroligt vackert vilket säkert fick mig att slappna av lite extra. 
 
Allt detta funkar alltså bra för mig, men som jag började med att säga: detta är individuellt! Hitta vad som fungerar för dig!











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype