Häxan och lejonet

av C.S. Lewis, 1950
Troligtvis den mest kända delen i serien. Vi får följa med de fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy när de kommer till Narina. Men Narina är inte som det var när vi lämnade det förra gången, det är ett snötäckt land (evig vinter utan jul!) och en elak häxa sitter på tronen och kallar sig drottning. 
 
Ett citat ur boken: Och då skulle hon ha vetat att om någon, som inte hade begått förräderi, frivilligt lät sig dödas i förrädarens ställe, så skulle stenbordet rämna och döden arbeta baklänges.
 
Har nästan bara ett ord för den här boken. Lättläst. Och då menar jag att den blir så lättläst att det nästan blir dåligt. Ja, det är en barnbok, men lite spänning måste det väl finnas?! Tyvärr, men jag tyckte inte alls om den, då föredrar jag filmen som gav en större känsla av action. Men åter igen - många fina bibliska liknelser! 
 
Häxan och lejonet får...
 
2 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype