A feast for crows

av George R.R. Martin, 2005
(hatar att skriva sammanfattningar till game of thrones böckerna)
Den lilla pojken Tommen sitter på tronen i King's Landing men det är hans mor Cersei som styr. Cersei verkar dock bry sig mer om personliga dilemman, som hennes vandetta mot Tommens fru och hennes jakt på Tyrion och Sansa Stark, och låter därför överste prästen få allt med makt över folket. Samtidigt lever Sansa som Littlefingers oäkta dotter. Den andra Stark dottern, Arya, befinner sig i Braavos där hon hoppas kunna hitta Jaqen H'ghar som hjält henne med hennes hämndplan. Vi får också följa Sam som är på väg till Oldtown för att bli en maester och valet av vem som ska ta över styret av The Iron Isles.
 
Ett citat ur boken: We are born to suffer, that our sufferings might make us strong.
 
Första som slog mig när jag läste den här boken är att Cersei har egna kapitel, vilket innebär att man inte fullt kan se henne som en antagonist. Jag blev lite besviken på detta men nu när jag läst ganska mycket från hennes perspektiv förstår jag Martins val. Det kändes också som att det var väldigt tydliga skillnader mellan bok och tv-serie nu, men det var inget som störde mig direkt. Det som störde mig mest var att vissa kapitel hade sjukt oklara namn, jag vill veta vems perspektiv jag läser ifrån med en gång, det har liksom varit grejen med alla böcker i serien och är förstör Martin det genom att döpa vissa kapitel till saker som "the queenmaker"... Men storyn är fortfarande bra, bara väldigt utdragen.
 
A feast for crows får...
 
2 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype