Nyckeln

av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, 2013
Apokalypsen närmar sig men kommer de utvalda kunna stoppa den när deras cirkel inte längre är hel? Rådet har blidat sin egen cirkel, men går de utvalda att byta ut? Vet någon egentligen hur det går till att stoppa apokalypsen? Går beskyddarna att lita på efter alla gånger de ljugit och undanhållit information från dem? Kommer demonernas välsingnade hinna före?
 
Ett citat ur boken: Och du ska inte vara rädd för det som finns inom dig, Anna-Karin.
 
Det första som slår mig är att detta verkligen var en serie, jag har svårt att peka ut vart de olika böckerna börjar och slutar, det är bara ett långt händelseförlopp som var tvunget till att bli uppdelat för att inte bli en så himla tjock bok. Alltså precis så som det ska vara! Nog var starten på även denna bok lite seg, men spänningen drog igång betydligt tidigare i den här boken. Det var perfekt blandning av deras personliga liv och hela "rädda världen" grejen. Men det mest fantastiska med den här boken måste vara hur otroligt insatt jag blev. Jag drömde om den två gånger! Och för att förtydliga hur otroligt detta är så minns jag väldigt sällan mina drömmar överhuvudtaget, det kanske sker en gång i månaden i vanliga fall, att jag under dessa två veckor när jag läst den här boken alltså kommit igång min dröm två gånger är ytterst ovanligt. Sen har jag nog bara drömt om en bok på det sättet en gång tidigare, den här boken drömde jag om TVÅ gånger?! I slutet av boken var jag också nära till tårar några gånger och jag tror inte man kunde önskat sig ett bättre slut, man fick verkligen en avslutning. Okej, slutet kanske var lite uppenbart, men det gjorde inget när man stött på ganska många oväntade vändpunker under handlingens gång. Jag är lite mållös samtidigt som det känns som om jag kan skriva hur mycket som helst om den här boken. Man blev introducerad till en mängd nya karaktärer och som med alla karaktärer i boken finns det något litet som gör att man känner igen sig i dem eller sympatiserar med dem. Känslan jag har nu när jag ganska nyss slagit ihop boken är beviset på att det är en bra bok. Jag känner mig tom men ändå fullstädigare än jag var innan jag läste boken.
 
Nyckeln får...
 
5 av 5 likes!
 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype