Insurgent

av Veronica Roth, 2012
Del två. Handlingen i den här var helt främmande för mig när jag tog tag i boken, men vi fortsätter att följa Tris och Four när de nu flyr från staden. De hamnar hos de fridfulla ett tag där de vilar upp sig och tänker igenom hur de ska ta sig tillbaka till staden och gå till attack mot de lärda som sakta utplånar övriga falanger. Tris och Four brottas i detta lite mot varandra när de värderar olika. Tris vill få reda på sanningen och orsaken till varför de attackerar medans Four mest bara vill få de att sluta. Samtidigt bär Tris på otroligt många skuldkänslor som hon har svårt att dela med sig av till Four eller någon annan.
 
Ett citat ur boken: Jag kommer dö här och det kommer kännas som en befrielse.
 
Innan jag började läsa sa en kompis till mig att den här boken är väldigt mörk och deprimerande. Jag förstod ganska snabbt hur man menade. Själv har jag lidit av depression och kände igen mig i väldigt mycket av beskrivningar osv. Men boken var förövrigt bra, just det att jag kände igen mig var nog en faktor till att jag tyckte att den var bra, det känns ju verkligen äkta. Handlingen känns dock lite flummig, eller... den är svår att sätta ord på. Men jag taggar nu filmen som kommer i mars i alla fall, hoppas den är bättre än den första!
 
Insurgent får...
 
4 av 5 likes!

 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype