Divergent

av Veronica Roth, 2011
Första delen i en triologi. Handlingen utspelar sig i framtiden där samhället är uppdelat i fem olika falanger, grupper. Det finns de lärda, de fridfulla, de osjälviska, de tappra och de ärliga. När man är 16 får man välja vilken falang man ska tillhöra och vi får följa med Beatrice när hon gör sitt val. Hon utsätts för många fysiska och psykiska prövningar i sin falang samtidigt som hon fightas med ett antal personliga. Bortsett från det verkar det pågå en större konflikt mellan falangerna.
 
Ett citat ur boken: Jag vill inte vara ensam men det känns inte som om jag har mycket annat att välja på.
 
Jag har verkligen längtat efter att få läsa den här boken. Mycket på grund av att jag inte riktigt förstod mig på filmen. Boken är  mycket tydligare! Jag känner igen mig själv i Beatrice och trots att handlingen oftast är väldigt hemsk så vill jag uppleva den själv. Boken är ganska våldsam men det beskrivs väldigt bra tycker jag, det känns smutsigt och på så sätt äkta. Började också nästan gråta på ett ställe, alltid "kul" när en författare kan lyckas med det.
 
Divergent får...
 
4 av 5 likes!

 











Kom ihåg mig?
Min boklista är lång och alla böcker verkar helt underbara, grejen är dock att jag är oerhört lat och tar mig sällan tid till att läsa! Nu ska det bli ändring på det. På den här bloggen kommer jag sätta upp deadlines för böckerna och en efter en bocka av de genom att göra en liten recension av de i ett inlägg. Boklistan kanske inte blir kortare, utan kanske bara längre om mina läsare ger mig boktips, men det gör inget, tvärtom! Jag vill vara den som alltid har näsan i en bok.

HannaVic logotype